My cup of tea

Jag fyller snart år. Jämna år till och med. Jag har då önskat mig tekoppar i Marimekko-serien In good Company. Jag har inga fina tekoppar i nuläget och älskar Marimekkos mönster. Jag har önskat mig dem i olika mönster eftersom jag gillar tanken på att duka till after noon-tea med koppar i olika färger och mönster.




Foto: Designonline




En gulnad girland av namn

En av mina favoritbloggar är Husligheter. I dag hade Maria Soxbo lagt ut en bild som fick mig att tänka på ett litet pyssel jag gjorde till mitt och makens bröllop för 1,5 år sedan.

På väggen bakom bordet där jag och nyblivne maken satt under middagen hängde en girland bestående av bokstäver som bildade våra namn. Bokstäverna hade jag klippt ur en gammal gulnad lyrikbok. Ihop med resten av temat på vårt bröllop passade vintage-stilen väldigt bra och om man gick nära kunde man dessutom få läsa fragment av kärleksdikter som i sin sönderklippta version blev nya dikter.



http://www.etsy.com/listing/65331459/animal-stories-vintage-storybook-banner

Foto: Etsy


Söndagssyssla

I dag är det söndag och jag har varit ledig. Tyvärr är jag en sån person som inte bara kan vara ledig och inte göra något särskilt utan jag måste göra något som jag själv anser vara "nyttigt" för att känna mig nöjd med dagen.
Just i dag har det till exempel handlat om att städa ur skafferiet och sortera ut porslin och glas som inte används. Detta för att göra plats för porslin och glas jag hittade på vinden när vi rensade där i går.

När jag sorterat färdigt passade jag på att använda en av assietterna som fått flytta in i köksskåpet efter ett par år på vinden. Assietterna kommer från min mormors hem och det gör att jag gillar dem extra mycket.
Jag slängde ihop en kladdkaka efter ett recept jag hittade på nätet eftersom jag inte hittade mitt vanliga recept. Men den blev superbra! Hade inne den 5 minuter kortare än i receptet och den blev så perfekt att jag vill äta upp hela på en gång! 



Foto: (c)ecilia
Foto: (c)ecilia

För den, som är som jag, och älskar kladdkakor finns en jättebra sida på Svenska Dagbladet med en massa olika varianter av detta national-bakverk.


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0